Posted by : jen Sunday, November 10, 2013

ARGENTINA
Sejarah nama asal negara
Nama Argentina adalah diambil dari perkataan Latin argentum (perak). Apabilapenakluk Sepanyol mula berlayar ke Río de la Plata kapal mereka telah karam. Diantara mereka yang terselamat termasuklah Juan Díaz de Solís dan beliau telah bertemu dengan beberapa orang pribumi yang menghadiahkannya baranganperak. Berita tentang Sierra del Plata yang kaya dengan perak “setinggigunung” telah sampai ke Sepanyol pada sekitar 1524. Sejak itu, pihak Sepanyolmenamakan sungai tersebut Solís, Río de la Plata (Sungai Perak).
Sejarah Argentina ialah sebuah negara Amerika Latin yang terletak di selatan benua Amerika Selatan dan berada di antara banjaran Andes di barat danLautan Atlantik di selatan. Oleh sebab lokasinya ia juga dikenali sebagai “Sur delsur” (dalam bahasa Sepanyol bermaksud paling selatan di selatan). Argentinamempunyai kawasan yang luas dan merupakan negara kelapan terbesar didunia, manakala ibu negaranya Buenos Aires adalah salah satu metropolitanyang terpadat di dunia. Negara ini bersempadan dengan Paraguay dan Bolivia disebelah utara, Brazil dan Uruguay di timur-laut dan Chile di sebelah barat. Iadipanggil Republik Argentina, tetapi nama rasminya ialah Negara Argentina(Nacion Argentina).

Penjelajah Eropah yang pertama telah tiba disini pada awal abad ke-16 (yangpertama untuk melihat dan menjelajah tanahair ini ialah seorang pelayarSepanyol bernama Juan Díaz de Solís pada 1516 tetapi terbunuh pada tahunyang sama). Ini diikuti dengan penjajahan Sepanyol yang lain dan berakhirdengan penempatan mereka di Buenos Aires dalam tahun 1580. SelepasRevolusi Mei 1810 dan kemerdekaan dari Sepanyol pada 1816, suatu konfliktelah tercetus antara puak centralist dan federalist dan ianya berlarutanhinggalah diisytiharkan perlembagaan baru pada 1853.
Pada awal abad ke-20 Argentina merupakan salah satu ekonomi termaju didunia dan berada di tangga ke-10 negara paling kaya di dunia.
Selepas berakhirnya Perang Dunia II, berlaku pula kebangkitan gerakan populisPerónisme satu gerakan yang diasaskan oleh Juan Perón, tokoh terkemuka diArgentina dan di Amerika Selatan pada abad ke-20.
Beliau telah menyokonggerakan buruh di Argentina tetapi akhirnya telah mempolarisasikan negara itu.Pada tahun 1955, beliau digulingkan oleh pihak tentera. Sejak itu, pihak ini telahmentadbir negara Argentina dan saling tukar menukar dengan kerajaan yangdemokratik. Regim tentera yang paling zalim sekali telah memerintah Argentinaantara tahun 1976 dan 1983. Regim tersebut kerap melanggar hak asasimanusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai “desaparecidos” (Bahasa Sepanyol untuk “mereka yang lesap”)—dalam satu peristiwa yangdipanggil “Dirty War” atau perang yang kotor. Pada awal tahun 80-an, rakyatsemakin bosan dengan kerajaan kerana masalah ekonomi yang semakinmeruncing, korupsi berleluasa dan kekalahan ditangan tentera United Kingdomdalam “perang Falkland” (di Argentina dikenali sebagai Perang Malvinas iaitunama Argentina untuk pulau tersebut) pada tahun 1982. Selepas kerajaantentera jatuh pada 1983, Argentina telah berusaha untuk menjadi kerajaandemokratik tetapi terpaksa berhadapan dengan masalah ekonomi yang teruk.
Politik
Perlembagaan Argentina 1853, yang dipindah pada 1994, memberi mandatpembahagian kuasa antara badan-badan eksekutif, legislatif dan kehakiman diperingkat kebangsaan dan negeri. Presiden dan naib-Presiden dipilih secaralangsung setiap 4 tahun. Kedua-duanya boleh menyandang jawatan selamatidak lebih dua penggal; mereka hanya dibenarkan bertanding untuk kali ketigaselepas satu penggal tidak bertanding. Presiden melantik ahli kabinet danperlembagaan memperuntukkan banyak kuasa kepadanya sebagai ketuanegara dan ketua kerajaan, termasuk kuasa untuk menggubal undang-undangdibawah perintah presiden dengan syarat ianya “terdesak dan perlu” dan jugakuasa veto yang terhad.
Ibu kota Argentina, Buenos Aires berlatar belakang kan Plaza del Congreso
Parlimen Argentina adalah dikenali sebagai National Congress atau CongresoNacional. Ianya menggunakan sistem Parlimen dwidewan iaitu terbahagi kepadadua dewan yang utama: Dewan Senat atau Senado dengan 72 kerusi danKamar Perwakilan atau Cámara de Diputados dengan 257 ahli. Sejak 2001, parasenator dipilih secara langsung, dengan setiap negeri, termasuk Pusat Persekutuan, diwakili oleh tiga senator. Para senator berkhidmat selama 6tahun. Satu pertiga ahli Senat akan bertanding sekali lagi setiap 2 tahun. AhliKamar Perwakilan adalah dipilih secara langsung dan akan berkhidmat selama 4tahun. Pengundi mengundi separuh dari ahli Kamar Perwakilan setiap dua tahundan setiap dewan dipilih mengikut sistem pilihan raya perwakilan berkadar.

Argentina dan provinsi-provinsinya
Argentina terbahagi kepada 23 provinsi dan 1 daerah persekutuan atau Federal District bertanda *:
1.         Buenos Aires *
2.         Buenos Aires
3.         Catamarca
4.         Chaco
5.         Chubut
6.         Córdoba
7.         Corrientes
8.         Entre Rios
9.         Formosa
10.       Jujuy
11.       La Pampa
12.       La Rioja
13.       Mendoza
14.       Misiones
15.       Neuquen
16.       Rio Negro
17.       Salta
18.       San Juan
19.       San Luis
20.       Santa CruzArgentina
21.       Santa Fe
22.       Santiago del Estero
23.       Tierra del Fuego – Antartika & Kepulauan Atlantik Selatan
24.       Tucuman
Kota-kota penting di Argentina
Buenos Aires merupakan ibunegara Argentina dan bandar yang terbesar dan diwilayah persekutuannya penduduknya ialah seramai 2,776,138 (2001);termasuk kawasan bandar disekitarnya penduduknya dianggarkan seramai 12juta orang (2000). Disamping itu, bandar-bandar utama yang lain termasuklahCórdoba (penduduk pada 1991 seramai, 1,157,507); La Plata (penduduk676,128), ibunegeri provinsi Buenos Aires; Mar del Plata (512,880), sebuahpusat peranginan di pantai Atlantik; San Miguel de Tucumán (470,809), suatupusat pelbagai industri; Salta (367,550), terkenal dengan bangunan senirekakolonial; dan Mendoza (121,620), pusat pertanian yang penting dan jugapengeluar wain utama di Argentina.
Geografi
Secara kasarnya Argentina boleh dibahagikan kepada tiga bahagian yang utama: tanah pamah subur di kawasan Pampas di sebelah utara yang terkenaldengan sektor pertaniannya serta kaum gaucho; tanah pamah beralun di Patagonia di sebelah selatan sehinggalah Tierra del Fuego; dan banjaran Andesdi barat bersebelahan dengan negara Chile, dimana aras tertingginya ialahCerro Aconcagua pada ketinggian 6,960 m.
Sungai-sungai yang utama termasuklah Sungai Paraguay, Bermejo, Colorado,Uruguay dan sungai terbesar iaitu Sungai Paraná. The latter two flow together prior to meeting the Atlantic Ocean, forming the estuary of the Rio de la Plata(River of Silver). The Argentine climate is predominantly temperate with extremes ranging from subtropical in the north to arid/sub-Antarctic in far south.
Ekonomi
Argentina adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber semulajadi, kadarliterasi yang tinggi, sektor pertanian yang maju serta industri yang pelbagai.Malangnya, sejak akhir 1980an negara ini telah menimbun hutang luaran yangtinggi, inflasi sehingga 200% sebulan, dan pengeluaran yang merudum. Dalammengatasi krisis ekonomi tersebut, kerajaan telah mengambil langkah-langkahseperti liberalisasi perdagangan, deregulation, dan pengswastaan.
Pada 1991,kerajaan telah melaksanakan reformasi kewangan yang radikal denganmenambatkan peso kepada Dolar Amerika dan menghadkan pertumbuhankewangan ‘to monetary reserve’ secara undang-undang.
Walaupun pada mulanya ia berjaya dengan penurunan kadar inflasi danpertumbuhan GDP yang semakin pulih, krisis ekonomi yang melanda Mexico,Asia, Rusia dan Brazil pada 1999 telah mengeruhkan keadaan ekonominegaranya.
Keadaan ekonominya semakin meruncing pada 2001 dengan “widening of spreads” pada Bon Argentina, pengeluaran secara besar-besaran daripadabank serta kejatuhan keyakinan pengguna dan para pelabur. Usaha kerajaanuntuk mencapai defisit sifar, menstabilisasikan sistem perbankan, danmengekalkan pertumbuhan ekonomi tidak mampu membendung masalahekonomi yang semakin meningkat itu. Pada 21 Disember, Presiden De La Ruatelah disingkirkan akibat rusuhan rakyat kelas pertengahan dan Kongresmelantik Eduardo Duhalde sebagai ketua negara sementara. Duhaldekemudiannya bertemu dengan pegawai IMF untuk mendapat pinjamantambahan $20 bilion. Tambatan peso kepada dolar telah digugurkan padaJanuari 2002, dan peso telah diapung dari dolar pada Februari yang mengakibatkan majoriti rakyatnya kehilangan kesemua simpanan hidup merekasewaktu kejatuhan ekonomi 2001 (Pada 2002 GDP adalah negatif 11%, Inflasimencecah 41% dan lebih 37% penduduknya hidup dibawah garis kemiskinan).

Pada 23 Disember, 2001, presiden sementara Adolfo Rodriguez Saa telahmengisytiharkan suatu moratorium hutang atau debt moratorium di Argentina.
Menurut pakar agronomi Alberto Lapolla, yang telah banyak menulis tentangtransformasi Argentina dari sebuah negara bijian kepada “soy republic,” 450,000 rakyatnya mati kebuluran di antara 1990 dan 2003. Berdasarkan kajianInstitut d’études sur l’État et la participation (IDEP),beliau menambah bahawasetiap hari 55 kanak-kanak, 35 dewasa dan 15 warga tua di negara ini matiakibat penyakit yang berkaitan dengan kebuluran.
Namun demikian pada Januari 2004, keadaan ekonomi telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan disebabkan pertumbuhan dalaman yang memberangsangkan pada tahun 2003. Pembaikpulihan ekonomi negaradijangka berterusan untuk beberapa tahun yang akan datang dengan kadarpertumbuhan dalaman yang konstan. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF)/Bank Dunia,ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, PresidenNéstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semulahutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebihbanyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur “structural reform”untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.
Demografi
Argentina merupakan negara bermasyarakat majmuk dengan pelbagai budaya. Berbanding negara Amerika Latin yang lain, kaum Mestizo bukanlah kaummajoriti di negara ini. Majoriti penduduknya berasal dari Itali dan Sepanyol. Tetapi ramai juga dari Timur Tengah seperti Lubnan dan Syria, dengan jumlahsekitar 500,000 orang. Di Argentina terdapat komuniti Yahudi terbesar di rantauAmerika Selatan iaitu seramai 300,000 orang. Di sebelah persisiran pantai palingselatan, terdapat beberapa golongan pendatang dari Wales yang menternak kambing biri-biri disana.
Sebahagian besar penduduk negara ini beragama Katolik Roman, tetapi ramaijuga penganut agama Islam, Protestan dan Yahudi. Carlos Saúl Menem,presiden Argentina yang terkenal dengan dasar ekonominya adalah seorangyang berasal daripada keluarga Islam dari Syria.
Penduduk asli, suku Indian berjumlah sekitar 700.000, dan tinggal didaerah-daerah di utara, barat laut dan selatan negara ini.


Pendidikan
Walaupun ekonomi negara ini agak mundur, Argentina mempunyai kadar literasiyang tinggi berbanding dengan kebanyakan negara lain di Amerika Selatan. Selain itu, negara ini boleh berbangga kerana melahirkan tiga pemenang Hadiah Nobel dalam bidang sains: Luis Federico Leloir, Bernardo Houssay dan César Milstein.
Pendidikan awal di Argentina bermula pada usia lima tahun dimana seorang ituakan belajar di tahap pra-sekolah. Selepas itu, pelajar akan melalui tiga tahap pendidikan wajib selama tiga tahun bagi setiap tahap.
Tahap pertama dan kedua yang dipanggil EGB1 dan EGB2 ialah di sekolah rendah pada usia 6 hingga 11 tahun. Kemudian tahap ketiga ialah di sekolah menengah rendah atau EGB3 (pada usia 11 hingga 14 tahun). Di Argentina,rakyatnya tidak wajib melalui pendidikan menengah tinggi.
Oleh sebab faktor ekonomi, ramai rakyat Argentina terutamanya dari kelasbawahan tidak melanjutkan pelajaran mereka ke universiti. Namun, pada tahun1930an, negara ini terkenal dengan sistem pendidikannya yang maju. Kini, di ibunegaranya sahaja terdapat lebih kurang 50 buah universiti.
Pada 1996, dalam usaha dalam usaha merapatkan jurang perbezaan antaragolongan kaya dengan miskin, kerajaan Argentina telah memulakan programdipanggil “Programa Nacional de Becas Estudiantiles” (PNBE), yang memberisubsidi kepada pelajar-pelajar miskin yang ingin meneruskan pelajaran kesekolah menengah. Antara 1997 dan 2000, program ini telah memberi biasiswakepada 170,000 pelajar sekolah menengah termiskin yang menerima ASD$600 setahun.
Baru-baru ini, Bank Dunia telah memberi pinjaman sebanyak ASD$56.99 jutauntuk memperbaiki ekuiti, kualiti dan peluang melanjutkan pelajaran kependidikan menengah di provinsi Buenos Aires, yang memanfaatkan lebihkurang 60,000 pelajar dari kawasan termiskin di sana. Pinjaman ini tertumpu kepadaprojek dipanggil “The Buenos Aires Second Secondary Education Project” atau(BASSEP) yang ingin memperkenalkan Jadual Sepenuh Hari (“Jornada Completa”). Projek ini mensasarkan pelajar dari sekolah menengah rendah yang miskin yang kerap meninggalkan alam persekolahan apabila mencapai usia 15tahun. Dianggarkan 50% pelajar miskin dari sekolah menengah rendah akanmenjadi pelajar tercicir.[1]
Berdasarkan projek yang baru ini, jadual sekolah ditambah dari empat jamkepada tujuh hingga lapan jam sehari. Ini bermakna para pelajar akanmempelajari lebih banyak matapelajaran berbanding dengan masa lalu.Disamping itu, sekolah di Buenos Aires mendapat bantuan dari segi bahan rujukan, perpustakaan, makmal sains dan teknologi dan sebagainya. Lebihkurang 200 sekolah terlibat dalam projek ini.
Budaya
Argentina merupakan sebuah negara yang unik kerana ia adalah salahsatunegara di Amerika Latin dimana orang Eropah diterima dan tidak terasa terpinggir.
Ini adalah kerana pengaruh budaya Sepanyol dan Itali yang kuat.Sepanyol adalah bahasa rasminya tetapi bahasa lain juga ditutur disinitermasuklah Jerman, Inggeris, Itali dan Perancis. Ahli perniagaan disinimenggunakan bahasa Inggeris dengan meluas.

Walaupun, pengaruh Eropa telah sebati dengan kesenian, seni reka, penulisanserta gaya hidup rakyat Argentina, negara ini masih dapat mengekalkanidentitinya yang tersendiri. Ini jelas kelihatan dari tulisan karyawan Argentina yang tersohor seperti Jorge Luis Borges dan Manuel Puig, dan pemain bolasepaknya yang artistik seperti Diego Maradona.
Dari segi makanan, daging lembu merupakan makanan yang utama danterdapat dalam hampir semua jenis makanan. Teh pula ialah minuman yang popular dan salah satu budaya Argentina ialah pemberian teh mate, sebagaitanda penerimaan seseorang.
Argentina juga cukup terkenal dengan tarian ‘tango‘nya, terutamanya dibandar-bandar seperti Buenos Aires. Tarian yang memberahikan ini amatterkenal diseluruh dunia.
Sepanyol merupakan bahasa rasmi negara tetapi kaum pendatang masihmengekalkan bahasa mereka masing-masing. Disamping itu terdapat 17 bahasaorang asli yang utama, termasuk Quechua, Mapuche, Guaraní, Tobas danMatacos.


Organisasi antarabangsa

Argentina adalah ahli kepada beberapa organisasi antarabangsa, antaranya:
  • AfDB
  • Australia Group
  • BCIE
  • BIS
  • CSN
  • FAO
  • G-6
  • G-15
  • G-24
  • G-77
  • IADB
  • IAEA
  • IBRD
  • IMF
  • Interpol
  • Mercosur
  • Majlis Keselamatan UN (anggota sementara)
  • UNCTAD
  • UNESCO
  • WHO
  • WIPO
  • WMO
  • WTO
  • ZC





Bentuk Negara Argentina

·         Nama resmi: Argentine Republic.
·         Ibukota: Buenos Aires.
·         Bahasa resmi: Spanyol(resmi), Italia, Inggris, Jerman, Perancis, dan asli (Mapudungun dan Quechua)
·         Luas:  2.791.810 km2.
·         Penduduk: 42.610.981 (taksiran Juli 2013).
·         Etnis: White (utamanya Spanyol dan Italia) 97%; Mestizo (campuran Amerindian dengan White), Amerindian, dan non White lainnya 3%.
·         Agama: Katolik Roma abangan 92% (karena < 20% yang praktikal), Protestan 2%, Yahudi 2%, lainnya 4%.
·         Jenis kekuasaan: Republik
·         Bentuk negara: Federasi. Argentina terdiri atas 24 propinsi dan 1 distrik federal (Buenos Aires). Sebagian propinsi telah terbentuk sebelum berdirinya Argentina, sebagian lainnya di abad ke-20. Argentina terdiri atas 23 propinsi (provincias) dan 1 kota otonom. Ke-23 propinsinya adalah: (1) Buenos Aires, (2) Catamarca, (3) Chaco, (4) Chubut, (5) Cordoba, (6) Corrientes, (7) Entre Rios, (8) Formosa, (9) Jujuy, (10) La Pampa, (11) La Rioja, (12) Mendoza, (13) Misiones, (14) Neuquen, (15) Rio Negro, (16) Salta, (17) San Juan, (18) San Luis, (19) Santa Cruz, (20) Santa Fe, (21) Santiago del Estero, (22) Tierra del Fuego, (23) Antartida e Islas del Atlantico Sur, dan (23) Tucuman. Sementara 1 kota otonomnya adalah Ciudad Autonoma de Buenos Aires.
·         Sistem pemerintahan: Presidensil. Presiden mengangkat menteri-menteri untuk duduk di kabinet. Seorang di antara mereka menjadi "kepala kabinet" yang fungsi utamanya selaku penyelenggara administrasi umum negara. Presiden dapat mengangkat menteri tanpa pertimbangan kabinet (presidensil). Presiden dan Wakil Presiden dipilih dalam 1 paket dan masa baktinya 4 tahun.
·         Parlemen: Bikameral (Nama parlemennya Congreso Nacional, terdiri atas: Chamber of Deputies + Senate). Kini terdapat 257 anggota Chamber of Deputies yang masing-masing dipilih dari 24 propinsi dan 1 distrik federal serta seluruhnya dipilih lewat Pemilu langsung. Anggota Senate adalah 3 orang per tiap-tiap propinsi dan 3 orang per distrik federal (kini sekitar 72 orang).






Bentuk Pemerintahan Argentina
Sistem pemerintahan Argentina mirip/sama dengan Sistem yang dianut oleh Indonesia.
- Bentuk negara Republik
- Pembagian kekuasaan menggunakan metode Trias Politica (eksekutif, Legislatif & yudikatif).
- Sistem pemerintahan presidensial
- Parlemen menggunakan sistem parlemen bikameral (2 kamar)
Hanya saja presiden bisa menjabat hingga 3 periode, sedangkan Indonesia sama dengan US, yaitu 2 periode.


Sistem Pemerintahan Argentina

Argentina menganut sistem pemerintahan
presidensil, yang dimana Presiden dapat mengangkat menteri-menteri untuk duduk di kabinet. Seorang di antara mereka menjadi "kepala kabinet" yang fungsi utamanya selaku penyelenggara administrasi umum negara. Presiden dapat mengangkat menteri tanpa pertimbangan kabinet. Sistem Pemerintahan Argentina Anggota Dewan Perwakilan dipilih secara langsung dan menjabat selama 4 tahun. Bikameral (Chamber of Deputies + Senate). Kini terdapat 256 anggota Chamber of Deputies yang masing-masing dipilih dari 24 propinsi dan 1 distrik federal serta seluruhnya dipilih lewat Pemilu langsung. Anggota Senate adalah 3 orang per tiap-tiap propinsi dan 3 orang per distrik federal. Argentina juga menganut pemerintahan bikameral Rakyat memilih separuh dari anggota Dewan Perwakilan setiap dua tahun dan setiap anggota dewan dipilih mengikuti sistem pemilu perwakilan seimbang. Sepertiga dari semua calon yang diajukan oleh partai-partai harus terdiri dari kaum perempuan. Lembaga yudikatifnya bebas dari lembaga eksekutif dan legislatif Mahkamah Agung Argentina mempunyai 9 anggota, yang diangkat oleh Presiden atas persetujuan Senat. Sisa hakim-hakimnya ditunjuk oleh Consejo de la Magistratura de la Nación (Dewan Kehakiman Nasional), sebuah sekretariat yang terdiri atas wakil-wakil para hakim, pengacara, Kongres, dan pihak Eksekutif. (lihat pula hukum Argentina)

Leave a Reply

Tolong hargai artikel ini dengan memberi saran/komentar yang baik.
Sehingga penulis yang membuat artikel ini lebih bersemangat lagi untuk membuat artikel menarik lainnya, tetapi sebelum memberikan saran/komentar kalian harus ikuti peraturannya :

1. Dilarang spam.
2. Jika ingin berkomentar harus sesuai dengan artikel yang kalian baca.
3. Komentar yang tidak nyambung dengan artikel akan saya hapus.
4. Dilarang berkomentar yang berbau unsur : Menghina, Mencari Keributan Dan Sex.

Sekian Dan Terimakasih
"Blog ini sudah saya buat DOFOLLOW sehingga jika kalian berkomentar maka kalian akan mendapatkan backlink, maka sering-seringlah berkomentar."

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Mengenai Saya

- Copyright © 2014 Daniel Hasugian -Blog Daniel- Powered by Djogzs - Designed by Andy -Re-design by Slow lifer out-RE-Design Again By Daniel Hasugian -